Högre sem. NS. Språk, migration och arbetsliv – ett symposium till Gunlög Sundberg
Seminarium
Datum: onsdag 27 mars 2024
Tid: 13.00 – 15.00
Plats: Rum D389
Högre seminariet i nordiska språk. Ett symposium till Gunlög Sundberg, (snart) pensionerad universitetslektor vid institutionen. Symposiearrangörer och moderatorer: Julia Forsberg och Maria Rydell. Observera att det högre seminariet håller på längre än normalt.
Språk, migration och arbetsliv är frågor som är högst aktuella i dagens samhälle och som intresserat Gunlög Sundberg under hela hennes yrkesliv. Den första delen av seminariet kommer att ägnas åt tre kortare presentationer som berör frågor om språk- och yrkesförberedande kurser och språkanvändning i arbetslivet.
Därefter följer en paneldiskussion som rör språkvetenskapliga perspektiv på migration och arbetsliv. Några frågor som kommer att diskuteras är: Vilken roll har språket för inkludering i arbetslivet? Hur kan språkanvändning och språkutveckling beskrivas på ett arbetsrelevant sätt? Vad får det för konsekvenser för hur vi tänker kring bedömning av språkfärdighet i arbetslivet och hur förberedande kurser läggs upp? Vilken typ av språkvetenskaplig forskning behövs för att bättre förstå relationen mellan språk, migration och arbetsliv?
Avslutningsvis bjuder vi in publiken till en gemensam diskussion på temat språk, migration och arbetsliv.
Inbjudna talare
En dörr in i samhället? Möjligheter till inkludering i yrkesanpassade kurser för nyanlända vuxna
Maria Eklund Heinonen (Södertörns högskola)
I projektet Att arbeta på sitt andraspråk (Forte, dnr 2019-00712) studeras två yrkesanpassade kurser för nyanlända vuxna: dels en kurs i grönyteskötsel, dels en kurs för läkare och annan vårdpersonal som behöver legitimation för att kunna verka i Sverige. Under presentationen kommer jag att ge exempel på vilken potential för inkludering i en framtida (imaginär) yrkesgemenskap kurserna rymmer, med särskilt fokus på kursdeltagarnas möjligheter att investera i en yrkesrelaterad språklig repertoar.
Arbetslivsrelevans – för elever, språkvetare och lärare
Lisa Gannå & Karin Sandwall (Stockholms universitet)
Sedan 2016 har NC bedrivit ett utvecklingsprojekt om språk- och yrkesintegrerande undervisning i så kallade kombinationsutbildningar. Inom projektet har vi tagit fram principer för att utveckla en arbetslivsrelevant undervisning. I vår presentation resonerar vi kring att de integrerade kunskaper, som behövs för att hantera vanligt förekommande och viktiga situationer i yrkeslivet, inte går att beskriva med stöd i den linjära progression och de allt högre språkliga nivåer som det formella systemet omfattar. Vi behöver därför en relevant beskrivning av den komplexitet som kommunikation i arbetslivet innebär.
Lisa Gannå (Stockholms universitet)
Karin Sandwall (Stockholms universitet)
Flerspråkighet och personcentrerad kommunikation i äldreomsorgen
Gunilla Jansson (Stockholms universitet)
Äldreomsorgen är en arbetsmiljö som präglas av dynamiska kommunikationssituationer mellan deltagare med olika språkliga kompetenser och kulturella bakgrunder. Precis som i personcentrerad omsorg tar personcentrerad kommunikation sin utgångspunkt i individen, vem hon är och vad hon vill, men med en språkvetenskaplig och kommunikativ ansats. Flerspråkighet i relation till äldreomsorg förknippas inte sällan med problem och utmaningar. I det här föredraget visar jag exempel på hur flerspråkighet kan vara en resurs i det tvärkulturella mötet. Jag visar hur samarbete över språkgränserna mellan omsorgstagare och omsorgsgivare utvecklas med små medel, ofta med andra kommunikativa resurser utöver talspråk.
Zoom
Om du vill följa seminariet via Zoom, hör av dig till Theres Bellander senast dagen innan.
Senast uppdaterad: 14 mars 2024
Sidansvarig: Institutionen för svenska och flerspråkighet (Svefler)