Kandidatprogram i marknadskommunikation och IT
Vill du vara den som utvecklar framtidens affärs- och marknadsföringstjänster och är intresserad av hur människor nås och påverkas? Då är du kanske en person som ser möjligheter som andra inte ser och också kan omvandla dem till affärsidéer.
Idag efterfrågas specialistkompetens inom marknadskommunikation via informations- och kommunikationsteknik, till exempel interaktiva medier, Internet, mobila och sociala media, i allt större omfattning. För att möta behovet behövs kunskap inom både IT och marknadskommunikation. Denna utbildning ges därför i samarbete mellan Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV och Företagsekonomiska institutionen, SBS.
De två första åren studerar du varannan termin IT med fokus på affärssystem och kommunikativa system på Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV och varannan termin grundläggande kurser i management, redovisning, marknadsföring, strategi och marknadskommunikation på Företagsekonomiska institutionen, SBS.
Det tredje året integreras dina kunskaper och du skriver en kandidatuppsats inom antingen data- och systemvetenskap eller reklam och PR.
-
Programöversikt
Mer detaljerad kursinformation till kurser vi Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV, hittar du i kurser och scheman. Välj termin i drop-down menyn och sök på kursens namn.
År 1
Termin 1 (HT)
Du läser hela terminen på Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV.
Introduktion till data- och systemvetenskap 7,5 hp
IT i organisationer 7,5 hp
Objektorienterad analys och design 7,5 hp
Programmering 1 7,5 hpTermin 2 (VT)
Du läser hela terminen på Företagsekonomiska institutionen, SBS.
Reklam och PR I, kurspaket 4 x 7,5 hp
Reklam och PR: grundläggande management 7,5 hp
Reklam och PR: grundläggande redovisning 7,5 hp
Reklam och PR: grundläggande marknadsföring 7,5 hp
Marknadsjuridiska perspektiv 7,5 hpÅr 2
Termin 3 (HT)
Du läser hela terminen på Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV.
Kravhantering av IT system 7,5 hp
Informationssäkerhet – modeller och synsätt 7,5 hp
Databasmetodik 7,5 hp
Globala informationssystem 7,5 hpTermin 4 (VT)
Du läser hela terminen på Företagsekonomiska institutionen, SBS.
Reklam och PR II, kurspaket 4 x 7,5 hp
Reklamstrategi 7,5 hp
Reklam och PR: fortsättningskurs i marknadsföring 7,5 hp
Konsumtion, kultur och kommers 7,5 hp
Kreativa processer inom marknadskommunikation 7,5 hpÅr 3
Kandidatexamen i tre varianter
Variant 1
Kandidatexamen i data- och systemvetenskapMed den här varianten får du fördjupning inom data- och systemvetenskap.
Termin 5 (HT)
Kurser på Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV:
Vetenskaplig metodik och kommunikation 7,5 hp
Beslutsstöd med affärssystem 7,5 hpKurser på Företagsekonomiska institutionen, SBS:
Marknadsföring på Internet 7,5 hp
B2B Marketing and Sales 7,5 hpTermin 5 finns också möjlighet att:
- läsa valfritt biämne (ansökan via antagning.se) eller
- studera en termin utomlands.
Om du har studerat tidigare har du möjlighet att ta med upp till 30 hp som biämne och göra examensarbetet redan termin 5.
Termin 6 (VT)
Valbara kurser ur kurspoolen VT 15 hp eller praktik 15 hp.
Praktik 15 hp
Examensarbete 15 hpRekommenderad kurs ur kurspoolen:
Digitala affärer inom IT 7,5 hpVariant 2
Kandidatexamen i reklam och PR
Med den här varianten får du fördjupning inom reklam och PR.
Termin 5 (HT)
Kurser på Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV:
Beslutsstöd med affärssystem 7,5 hp
Valbar kurs kurspoolen HT 7,5 hpKurser på Företagsekonomiska institutionen, SBS:
Marknadsföring på Internet 7,5 hp
B2B Marketing and Sales 7,5 hpTermin 5 finns också möjlighet att:
- läsa valfritt biämne (ansökan via antagning.se) eller
- studera en termin utomlands.
Om du har studerat tidigare har du möjlighet att ta med upp till 30 hp som biämne och göra examensarbetet redan termin 5.
Termin 6 (VT)
Reklam och PR III, kurspaket 30 hp
Slutprojekt i Reklam och PR, 7,5 hp
Forskningsmetoder i reklam och PR 7,5 hp
Examensarbete i reklam och PR för kandidatexamen 15 hpVariant 3
Två examina, kandidatexamen i data- och systemvetenskap och kandidatexamen i reklam och PR. Med den här varianten får du inte samma fördjupning som i variant 1 och 2. Observera att du inte är garanterad en plats på kurspaketet Reklam och PR, 30 hp inför termin 5.
Termin 5 (HT)
Reklam och PR III, kurspaket 30 hp
Slutprojekt i Reklam och PR, 7,5 hp
Forskningsmetoder i reklam och PR 7,5 hp
Examensarbete i reklam och PR för kandidatexamen 15 hpTermin 6 (VT)
Valbara kurser ur kurspoolen VT 15 hp eller praktik 15 hp.
Praktik 15 hp
Examensarbete 15 hpRekommenderad kurs ur kurspoolen:
Digitala affärer inom IT 7,5 hp -
Mer information
Examensbeskrivning
Filosofie kandidatexamen
Huvudområde: Data- och systemvetenskap
Inriktning: Marknadskommunikation och ITEngelska
Degree of Bachelor of Science
Main Field of Study: Computer and Systems Sciences
Specialization: Market Communication and Information TechnologyForskning
Forskningsämnen vid institutionen med relevans till programmet:
-
Arbetsmarknad och karriär
Efter examen har du en komplett verktygslåda med vilken du kan påverka och kommunicera med människor via IT-system. I framtiden kan du arbeta som projektledare, IT-marknadsförare, marknadsanalytiker, webbstrateg, digital marknadsföringsspecialist, designer av digitala tjänster, webbutvecklare eller planner på till exempel en medie- eller reklambyrå eller i företag med IT som huvudsakligt medium eller affärsidé. Din tekniska kompetens ger dig också möjlighet att arbeta som programmerare eller systemutvecklare. Du kan också välja att studera vidare och ta en masterexamen.
-
Kontakt
Frågor de kurser som läses på DSV kontakta:
Studievägledningen DSVFrågor kring de kurser som läses på Företagsekonomiska institutionen, SBS kontakta: studievagledare@sbs.su.se