Internt

Denna sida innehåller information för anställda vid Psykologiska institutionen och är ett komplement till Stockholms universitets medarbetarwebb.

Kompass. Foto: Engin Akyurt från Pixabay.
 

Medarbetarwebben

Det mesta du behöver veta om att vara anställd vid Stockholms universitet hittar du på Medarbetarwebben.

Medarbetarwebben vid Stockholms universitet
 

Säkerhet och krishantering

Vad ska du göra vid akut händelse och kris? Använd checklistor!

Krisinformation


Viktiga telefonnummer

  • Säkerhet, väktare: 08-16 22 16
  • Väktare vid Albano: 08-16 22 17
  • Väktare efter kontorstid: 08-16 42 00
  • Reservnummer väktare: 08-15 42 00
  • SOS alarm - vid livsfara: 112
  • Sjukvårdsupplysning: 1177


Genvägar

Blanketter (SU)
Driftinformation
E-signaturtjänsten (för att signera protokoll och liknande)
Medarbetarträffar/Panorama
Regelboken
Stödsystem

 

Stödavdelningen

Servicecenter, Hus 2. Foto: Ingmarie Andersson

Här hittar du information om och från stödavdelningen och dess tre enheter.

Huvudansvarig: Henrik Lennermark, administrativ chef

Stödavdelningen består av följande tre enheter:

  • Enheten för ekonomi och HR
  • Enheten för FM, IT och kommunikation
  • Enheten för studievägledning och utbildningsadministration

Aktuellt material i K@nelbloggen kommer successivt att flyttas hit.

Enhetschef: Christian Portin
Funktionsadresser: fm@psychology.su.se, it@psychology.su.se, kommunikation@psychology.su.se, registrator@psychology.su.se, webmaster@psychology.su.se


Facility management/FM, lokaler, vaktmästeri

SAMIR Säkerhet-Arbetsmiljö-Miljö-Inrapportering
SAMIR är ett inrapporteringssystem för anmälan om brott, incidenter, arbetsskada, arbetssjukdom och miljöavvikelser.

Lathund Serviceportalen – fråga, felanmälan & beställningar (205 Kb) (2021-06-22)


IT, datorer och telefoner

IT, datorer och telefoner


Posterskrivare

Posterutskrifter (175 Kb)


Supporttekniker

Hjälp med lärosalar, hörsalar och mötesrum på Albano hanteras av universitetet centralt. Under kontorstid finns det en supporttekniker på plats som du kan nå på telefon 08-91 19 13. Han kan hjälpa dig vid tekniska problem, men även med handhavandet av AV-utrustningen. Boka gärna tid för genomgång av exempelvis hybridmöten.


Kommunikation och webb

Kommunikation och webb


Arkiv och registratur

Vid frågor, kontakta registrator@psychology.su.se

 

Enhetschef: Kristian Pettersson
Funktionsadresser: expeditionen@psychology.su.se, phd@psychology.su.sestvl-grund@psychology.su.sestudy-master@psychology.su.sestvl-profession@psychology.su.se och exchange@psychology.su.se

Läs mer under rubriken "För lärare" här nedan!

 

För lärare

Foto: Niklas Björling

Här nedan hittar du information som huvudsakligen gäller dig som undervisar vid Psykologiska institutionen, t ex Athena för lärare, Lathund för lärare, hur vi kommunicerar med våra studenter, mallar, osv.

 

 

Hittar du inte det du söker här, så titta i Lathund för lärare.

Arbetstider, timräkning och ersättningsnivåer fr o m HT21 (253 Kb)

Ta ut deltagarlista ur Ladok (780 Kb)  (2022-01-21)

Information till lärare om särskilt studiestöd (242 Kb) (2021-01-19)

Ansökan om byte av kurslitteratur (125 Kb) . Skicka till din studierektor fvb till Institutionsstyrelsen. (Word, 2022-03-25)

Regler för utbildning och examination på grundnivå och avancerad nivå (Regelboken, Medarbetarwebben)

Rutiner för sals-och hemtentor (414 Kb) (2021-10-12, Word)

Tentamensinformation formulär v 4.0 220314 (287 Kb)  (2022-03-14)

Tentamenstjänsten EXIA

En sida med länkar till information om och hjälp med hanteringen av universitetets lärplattform Athena. Dessutom en FAQ där du får svar på några vanliga frågor.

Athena för lärare

Här hittar du tips om olika kommunikationsvägar som står till buds för vår studentkommunikation i syfte att öka samsynen mellan lärare och utbildningar.

Kommunikation med studenter

Den här lathunden innehåller de vanligaste förekommande rutinerna gällande undervisningsdelen för universitetslärare och huvuddragen i kursansvar vid Psykologiska institutionen.

Dokumentet är uppdaterat april 2022. Den är inte huggen i sten, så även om det kan vara bra att ladda ner den och ha den ständigt tillgänglig, så kontrollera här ibland om det har kommit en senare version.

Lathund för lärare (577 Kb)

Anvisningar och schema

Förslag på text till kursanvisningar om Plagiat, fusk och otillåtet samarbete (13 Kb) (Word, 2016)

Schemaunderlag att skicka till koordinator@psychology.su.se senast vid deadline inför kommande termin: Schemaunderlag mall (14 Kb)  (2018, Excel)


Etikdeklaration i samband med självständigt arbete

Här hittar du etikdeklarationsblanketter (svensk och engelsk) för handledare och student som ska samla in data för ett självständigt arbete som avser forskning på människor. Dessutom exempel på informations- och samtyckesblanketter för olika undersökningstyper.

Etikdeklaration inför examensarbete (69 Kb)

Declaration of ethics in connection to student's thesis work (171 Kb)

Information och samtycke till forskningspersoner, exempel 1 (95 Kb)

Information och samtycke till forskningspersoner, exempel 2 (131 Kb)

Information och samtycke för forskningspersoner, exempel 3 (136 Kb)


Examination

Tentamensframsida på svenska (42 Kb) . Obligatorisk. (2019, Word)

Tentamensframsida på engelska (43 Kb) . Obligatorisk. (2019, Word)

Tentamensframsida EXIA-instruktioner på svenska (15 Kb) . (2018, Word)

Tentamensframsida EXIA-instructions på engelska (14 Kb) . (2018, Word)


Övrigt

Beslut Individuell studiegång (191 Kb) (2021-11-11, Word)

 

För forskare

Foto: Jens Olof Lasthein

Här nedan hittar du information som huvudsakligen gäller dig som forskar vid Psykologiska institutionen, t ex forskningsadministration, finansiering, forskningsinformation på webben, samverkansuppgiften, osv.

 

 

Allmänt

Forskningsadministration, Medarbetarwebben

Regelboken: Bok 3, underavdelning ekonomi Övergripande regler för ekonomi på SU.

Anvisningar när du söker forskningsmedel under 2022 (100 Kb)


Budgetkalkyl

Budgetkalkyl, Medarbetarwebben


Drift och utrustning

Ofta har projektet även direkta kostnader för drift (ex. förbrukningsmaterial, licenser, resor) och särskild utrustning, som specificeras i projektbudgeten.


Forskningsetik

Här är några bra sidor på SU-webben att hålla koll på i samband med forskningsetik:

Forskningsetik och juridik

Etikprövning av forskning som avser människor

Informerat samtycke (informera forskningspersoner och inhämta samtycke)

Forskningsetik Lokal sida med länkar till flera bra informationskällor


Hantering av forskningsdata

Huvudregeln vid Stockholms universitet är att forskning som är helt eller delvis offentligt finansierad så långt som möjligt bör vara öppet tillgänglig. Forskningsdata ska hanteras på ett sätt som gör den sökbar, tillgänglig, interoperativ och återanvändningsbar enligt de internationella FAIR-principerna.

Läs mer på Medarbetarwebben


Indirekta kostnader (OH)

Tänk på att OH-kostnader kommer att belasta anslaget. Detta är indirekta kostnader som universitetet drar från anslaget. Aktuella procentsatser får du från Enheten för ekonomi och HR, ekonomi@psychology.su.se.


Löner

När löner budgeteras i en anslagsansökan skall löneavgifter, LKP, läggas till. Eventuella löneökningar skall också tas med i beräkningarna. Löneavgifterna beror på medarbetarens födelseår och förändras något varje år så kontrollera att procentsatsen stämmer.

Doktorandlöner, Medarbetarwebben

Löneavgifter, Medarbetarwebben


Personalfrågor

Anställningar av personal på forskningsanslag handläggs av Enheten för ekonomi och HR, hr@psychology.su.se.

Utlägg lägger du själv in i Primula och lämnar originalkvitton till HR.


Gör en egen poster

Vi har en egen posterskrivare på institutionen, som ger betydligt billigare, men fortfarande väldigt bra, utskrifter av din forskningsposter. Läs mer mer om hur du går till väga och få en del designtips i pdf:en nedan.

Posterutskrifter (175 Kb)


Projektbudgetmall

Budgetkalkyl, med mallar, Medarbetarwebben

Ekonomi, Medarbetarwebben

Observera att vissa finansiärer har särskilda krav på projektbudgeten; ta i god tid reda på vad som gäller där du har för avsikt att söka.


Projektadministration

Alla handlingar avseende externa forskningsmedel skall diarieföras, i original, på Psykologiska institutionen. Dokumenten lämnas till Registrator, registrator@psychology.su.se. Kontrakt vid bifall respektive beslut vid avslag skall diarieföras med samma diarienummer som ansökan, liksom även eventuell förlängning av anslaget.

En diarieförd kopia på kontrakt lämnas till Enheten för ekonomi och HR, ekonomi@psychology.su.se för upplägg av ett nytt projekt.

Projektrapport kan hämtas på ivs.su.se/start/


Övrigt

Resor, Medarbetarwebben

Samverkansuppgiften

Registrera dina publikationer i DiVA via LARD, tipsa om medverkan i media eller artiklar som publicerats i välrenommerade tidskrifter. Med mera!

Vår forskningsinformation är nu upplagd i de nya mallarna. De viktigaste delarna är projektsidor, sidor för alla forskargrupper/labb, samt uppdaterade profilsidor. Dessa presenteras på olika sätt på fliken Forskning, ämnessidor, temasidor med mera. Dessutom lyfter vi ett urval i vårt externa Nyhetsbrev varje månad. Komplettera din forskningsinformation med nyheter för att lyfta resultat och skapa intresse för din forskning.

Läs mer om detta och allt annat som ingår i helheten för att presentera all vår fina forskning.

Forskningsinformation till webben


Vill du nå ut med din forskning i media?

På Medarbetarwebben finns en hel del information från Press och redaktion om hur du når ut med din forskning i olika kanaler. Missa inte erbjudandet om mediaträning.

Press & redaktion

Är du (med)författare till en publikation och det står nämnt att du hör till (Psykologiska institutionen vid) Stockholms universitet så ska publikationen registreras i Digitala Vetenskaplig Arkivet, DiVA.

Vid vår institution är det Henrik Dunér som ansvarar för själva inmatningen i DiVA. Maila hdr@psychology.su.se om du har frågor kring detta.

Om du saknar en publikation i DiVA kan du registrera den i vårt enklare mellanregister LARD, så kontrollerar Henrik publikationen och lägger in den i DiVA om allt är i sin ordning.

Endast färdigpublicerat material läggs in i DiVA, artiklar ska ha fått volymnummer, sid- eller artikelnr osv, det räcker inte att de är Online first eller liknande.

I LARD kan du dock lägga in även sådana, så kontrollerar Henrik dem då och då för inläggning i DiVA när det är OK.

Sök dina publikationer i DiVA

Lägg in publikationer i LARD

 

K@nelbloggen

Kanelbulle från Kanelbloggen

K@nelbloggen kommer att släckas ner senast i juni 2022.

Innehållet hittar du i stället här på sidan "Internt" samt i det interna nyhetsbrevet "Bulletinen" som kommer ut i mitten av varje månad under terminstid sedan mars 2022.

Nytt: Dokument hittar du på vår gemensamma serveryta i mappen "6-GEMENSAMMA DOKUMENT".

Säg snarast till om det finns sidor eller material som du behöver få med dig från K@nelbloggen till annat forum (webmaster@psychology.su.se).

K@nelbloggen (begränsad åtkomst)

 

Kontakt

Om du har frågor om innehållet på våra interna sidor eller vill uppdatera informationen med din specialkunskap så kontakta webbredaktören enligt nedan.

Webbredaktör
På denna sida