Nya Algpodden – sprider kunskap och reder ut missförstånd

Forskarna Ellen Schagerström och Angela Wulff delar ett stort intresse: alger. I nystartade Algpodden delar de med sig av sig gedigna kunskap i ämnet - och korrigerar vanliga missuppfattningar.

Forskarna Ellen Schagerström och Angela Wulff ligger bakom den nystartade Algpodden.

Professor Angela Wulff, Göteborgs universitet, hade funderat på att starta en podd om alger i fem år. När hon medverkade i en direktsändning i Naturmorgon tillsammans med forskaren Ellen Schagerström, Stockholms universitet och Göteborgs universitet, föddes idén att göra podden tillsammans.

– Med Algpodden vill vi ge alla algintresserade något att bita i och räta ut en del felaktigheter om alger som florerar i media, säger Ellen Schagerström, i en artikel på Göteborgs universitets hemsida.

Att räta ut felaktigheter börjar de med redan i det första avsnittet av podden, med titeln Algkunskap, som finns publicerat på olika poddplattformar. Där grottar de ner sig i vad det är för skillnad mellan alger och sjögräs och vad tång egentligen är.

– I många sammanhang blandas begreppen alger och sjögräs ihop, inte minst när det gäller mat. När du beställer en sjögrässallad på restaurang är det egentligen en algsallad du får. I första avsnittet berättar vi vad detta missförstånd kommer ifrån och varför det är viktigt att bry sig om det, säger Ellen Schagerström.

Läs intervjun med Angela Wulff och Ellen Schagerström på Göteborgs universitets webbplats:

Forskare startar podd om alger

Lyssna på första avsnittet av Algpodden:

Episod 1 – Algkunskap