Masterprogram i pedagogik
Masterprogrammet i pedagogik vänder sig till dig som vill fördjupa dina kunskaper i frågor som rör lär- och påverkansprocesser för barn och vuxna i vardagsliv, utbildning och arbetsliv.
Vill du bli rustad för kvalificerat arbete inom pedagogik?
Genom masterprogrammet i pedagogik kommer din förmåga till pedagogisk analys, syntetisering och kritisk bedömning tränas. Sådan förmåga har ett brett användningsområde inom olika samhällssektorer där information, kommunikation, styrning och lärande fokuseras, till exempel i kvalificerat utrednings- och utvärderingsarbete inom statliga eller privata organisationer och företag, inom media eller forsknings- och utvecklingsprojekt. Programmet utgör även en grund för fortsatta studier på forskarnivå.
Välj specialisering
Inom programmet kan du välja att fördjupa dig inom något av pedagogikens forskningsområden genom ett val mellan fem olika studiegångar; Didaktisk design, Hälsa, Karriärutveckling och vägledning, Organisationspedagogik, Lärande och ledarskap eller Skola, utbildning och samhällsförändringar.
Under första delen av utbildningen läser du pedagogik som vetenskaplig disciplin i ett historiskt och samhälleligt perspektiv. Det ingår också kurser i vetenskapsteori och metodkunskap som förberedelse inför den avslutande masteruppsatsen. Obligatoriska kurser blandas därefter med kurser inom vald studiegång.
Nära praktiken och forskningen
I flera av kurserna får du analysera egna erfarenheter och/eller praktiska fall utifrån olika teoretiska utgångspunkter. Studenterna på masterprogrammet förväntas också aktivt delta i ett av institutionens forskningsseminarier där aktuella forskningsfrågor diskuteras regelbundet och det ges möjlighet att utveckla kontakter med såväl nationella som internationella forskare.
Examensarbete i samarbete med näringslivet
Du har möjlighet att skriva ditt examensarbete inom ett projekt vi har etablerat med BYN (Byggbranschens yrkesnämnd).
Läs mer om samarbetet med BYN (Byggbranschens yrkesnämnd)
Hel- och halvfart
Du kan välja mellan att läsa programmet på helfart eller halvfart.
-
Programöversikt
Under första terminen väljer du en fördjupning inom programmet. Vi erbjuder fem olika studiegångar om 30 hp vardera.
Du hittar information om studiegångarna och kurserna i respektive studiegång genom att följa länken.
År 1
Termin 1
Pedagogikens idéhistoria (PEA400), 7.5 hp
Vetenskapsteori (PEAV29), 7.5 hp
Pedagogik som samhällsvetenskaplig disciplin (PEA401), 7.5 hp
Metod, design och analys (PEA410), 7,5 hpTermin 2
Ledarskap i teori och praktik (PEA421), 7.5 hp
Kurs inom vald studiegång
Makt och påverkansprocesser i samhälle och arbetsliv (PEA422), 7,5 hp
Kurs inom vald studiegångÅr 2
Termin 3
Kurs inom vald studiegång
Kurs inom vald studiegångForskningsspecialisering (PEA459), 15 hp
Termin 4
Examensarbete i pedagogik för masterexamen (PEA460), 30 hp
Upplägg vid halvfartstudier (studenter läser samma kurser som helfartsstudenter)
Programmets upplägg vid halvfartsstudier (55 Kb)
Programöversikt HT24 (187 Kb)
Programöversikt HT2023
Programöversikt HT2023 (187 Kb)Programöversikt HT2022
Programöversikt HT2022 (190 Kb)Programöversikt HT2021
Programöversikt HT2021 (199 Kb)
Programöversikt HT2020
Programöversikt HT2020 (139 Kb)
Programöversikt HT2019 (studenter läser samma kurser som ovan men i en annan ordning)
Programöversikt HT2019 (53 Kb)
Programöversikt HT2018 (studenter läser samma kurser som ovan men i en annan ordning)
Programöversikt HT2018 (71 Kb)
-
Så ansöker du
-
Mer information
Kurser i de valbara studiegångarna
Didaktisk designDidaktisk design som kunskapsområde och forskningsfält (PEA 431), 7,5 hp
Teorier om lärande och bedömning i studier av klassrumsinteraktion (PEA432), 7,5 hp
Forskningsmetodisk fördjupning i multimodal analys (PEA 436), 7,5 hp
Kritiska studier av kunskap om didaktiska fenomen (PEA 437), 7,5 hp
Hälsa
Pedagogik och hälsa (PEA455), 7.5 hp
Teoretiska perspektiv på kropp och kroppslighet (PEA453), 7.5 hp
Individens meniningsskapande i utmanande och existentiella livssituationer (PEA451), 7.5 hp
Inkludering och exkludering inom områdena vård och hälsa (VPA104), 7,5 hp
Karriärutveckling och vägledning
Arbetslivets mångfald och förändring (PEA425), 7.5 hp
Kritiska perspektiv på karriärprocesser (PEA406), 7.5 hp
Karriärvägledning i förändring (PEA426), 7.5 hp
Styrning, utvärdering och utveckling (UCA437), 7.5 hp
Organisationspedagogik, lärande och ledarskap
Arbetslivets mångfald och förändring (PEA425), 7.5 hp
Organisationspedagogik - lärande och ledarskap (PEA403), 7.5 hp
Kommunikativt ledarskap (UCA433), 7.5 hp
Att hantera konflikter i arbetslivet - utmaningar och strategier (YPA100), 7.5 hp
Skola, utbildning och samhällsförändringar
Utbildning och samhällsförändringar (PEA423), 7.5 hp
Internationella perspektiv på utbildning (PEA438), 7.5 hp
Utbildningspolitik och pedagogiska praktiker (PEA429), 7.5 hp
Pedagogikens utopier (PEA427), 7.5 hp
Examen
Programmet leder fram till en masterexamen i pedagogik med inriktning utifrån vald studiegång.
-
Möt oss
Möt våra studenter
Viktoria Svangren, läser Organisationspedagogik, lärande och ledarskap
"Just nu tänker jag att skolutveckling i någon form är det som intresserar mig".
Varför har du valt att läsa Masterprogrammet i pedagogik?
– Jag är sedan tidigare utbildad lärare och jag drömmer om att få vara med att utveckla svensk skola och jag hoppas på att kunna använda den kunskap som jag får under utbildningen för att göra det.
Hur är det att läsa på masternivå?
– Utbildningen ger oss som studenter möjlighet att sätta oss in i forskning och litteratur inom vårt område vilket gör att jag både kan bredda och fördjupa de kunskaper jag redan har. Jag upplever att jag blir mer och mer insatt i det kunskapsområdet jag befinner mig inom och jag får en tydligare bild, med fler perspektiv. Det som är både en av de positiva och utmanande delarna inom utbildningen är att göra urval och begränsa sig. Det finns så otroligt många intressanta riktningar som man kan välja att ta inom området. Jag uppskattar att vi har möjlighet att välja hur vi formar våra uppgifter till innehåll och fokusområden.
Vad är det bästa med din utbildning?
– Den bild jag har fått av Masterprogrammet är att det finns en röd tråd och helhetstanke med utbildningen men att varje lärare inom dem får forma sina kurser och sin undervisning. Det gör utbildningen både tydlig och lätt att begripa samtidigt som den tillåts bli mer personlig och anpassade, både utifrån de som leder den men även för oss som utför den. Det betyder att det finns tydliga ramar men stor öppenhet inom dessa.
Hur ser undervisningen ut?
– Oftast har vi två tillfällen som vi ses varje vecka, dels för inspirerande föreläsningar från våra lärare samt seminarieformer där vi som studerar förbereder oss genom att sätta oss in i olika texter för att vi ska kunna utbyta tankar och reflektioner gällande dessa när vi ses. Detta mynnar sedan ut i att vi i slutet av kursen gör en fördjupad inlämning om något eller några av de teman som vi jobbat med under kursens gång. Samtidigt som vi gör detta så får vi även stöd och krav gällande formalia. Våra lärare är tydliga med vilka krav som finns gällande detta och ger oss återkommande feedback.
Vad har du för några framtidsplaner?
– Mitt personliga mål är att vara fullt fokuserad på denna utbildning tills jag slutfört den. På vägen ska jag fundera på vilka dörrarna som öppnats för mig och vilken jag ska kliva in genom. Just nu tänker jag att skolutveckling i någon form är det som intresserar mig. Om det blir inom forskningen eller ute i praktiken återstår att se.
– Jag har även, under större delen av mitt liv, varit föreningsaktiv och engagerad, framförallt inom idrottsvärlden. Detta består till stor del av ideellt arbete och kunskaper om organisation och ledarskap ser jag kan komma till användning. Jag kommer absolut att försöka använda min kunskap och kompetens för att fortsätta utveckla idrottsrörelsen.
Har du några råd eller tips till blivande studenter?
– Mitt tips när du valt att gå in i en utbildning är att gör det fullt ut (oavsett om du studerar heltid eller ej) men med det menar jag att också ha fokus på din utbildning och ditt lärande. Planera för det, planera för när du ska studera och sätt upp mål för vad du ska ha utfört under den tiden. Att skapa en tydlighet för sig själv gällande detta tror jag leder till lägre nivå av stress, en större känsla av att ha kontroll och en möjlighet att även veta när din lediga, fria tid, är.
Student på Masterprogrammet i Pedagogik med inriktning mot Organisationspedagogik, lärande och ledarskap. Mars 2020.
-
Kontakt
Programansvarig
Eva Svärdemo-Åberg
E-post: eva.svardemo-aberg@edu.su.seStudievägledare
Eva Ahlzén
E-post: eva.ahlzen@edu.su.seUtbildningsadministratör
Thérèse Nicander
E-post: therese.nicander@edu.su.seKontaktuppgifter för studiegångarna:
1. Didaktisk design
Studiegångsansvarig: Eva Svärdemo Åberg
2. Hälsa
Studiegångsansvarig: Robert Ohlsson
3. Karriärutveckling och vägledning
Studiegångsansvarig: Åsa Sundelin
4. Organisationspedagogik, lärande och ledarskap
Studiegångsansvarig: Camilla Thunborg
5. Skola, utbildning och samhällsförändringar
Studiegångsansvarig: Åsa Broberg