Grete, ur Kungliga Operans uppsättning av Der Ferne Klang, 2019. Foto: Kungliga Operan
Grete, ur Kungliga Operans uppsättning av Der Ferne Klang, 2019. Foto: Kungliga Operan

Wagners arvtagare

Franz Schreker (1878-1934) fick sitt genombrott med Der ferne Klang 1912 och var sedan under drygt ett decennium en av de mest spelade operatonsättarna i Centraleuropa. Han hyllades som Richard Wagners sanne arvtagare och den tyska operans framtidshopp, men var också kontroversiell på grund av sitt avancerade tonspråk och operornas erotiska innehåll, liksom Wagner skrev Schreker själv librettona.

Förbjöds av nazisterna

När den nya sakligheten slog igenom i mitten av 1920-talet upphörde framgångarna och Schreker kom att uppfattas som föråldrad istället för nyskapande. Efter nazisternas makttillträde 1933 förbjöds hans musik och han dog 1934 i sviterna av ett slaganfall efter att ha tvingats bort från sina tjänster i Berlin. Schreker var sedan i stort sett bortglömd tills en renässans för hans verk började på 1980-talet." //Joakim Tillman

Om föreläsaren

Joakim Tillman är professor i musikvetenskap vid Stockhoms universitet. Han forskar bland annat på Wagnerinfluenser inom svensk opera.

Läs mer om Joakim Tillmans forskning.

Der Ferne Klang

Franz Schrekers genombrottsverk Der ferne Klang (Klangen i fjärran) är en senromantisk opera med stora känslor. Samtidigt slår berättelsen ett slag för vardagens enkelhet i förhållande till storvulna konstnärsdrömmar.

Läs mer om Kungliga Operans uppsättning av Der Ferne Klang.

Öppna föreläsningar i Guldfoajén

Serien i Guldfoajén är ett samarbete mellan Kungliga Operan och Stockholms universitet. Tillsammans erbjuder vi öppna föreläsningar kopplade till några av Operans mest intressanta föreställningar.

Föreläsningarna är alltid gratis och öppna för alla. För säker sittplats, kom i god tid.