Internt
Denna sida är för anställda vid Institutionen för naturgeografi och kompletterar informationen som finns på Medarbetarwebben.
Saknar du något på denna sida, något som du tror att fler skulle vilja hitta på denna sida, hör av dig till någon av de som håller på med webbsidor.
Besök gärna regelbundet universitetets medarbetarwebb för att hålla koll på när interna utbildningar, kurser och föreläsningar inom olika områden ges och övrig information om universitetet som kan vara relevant att känna till:
Akuta händelser
Vid akut händelse och kris
SOS Alarm: 112
Säkerhet, väktare: 08-16 22 16
Väktare efter kontorstid: 08-16 42 00
Reservnummer väktare: 08-15 42 00
Säkerhet och krishantering vid Stockholms universitet
Hjärtstartare/defibrillator
I Geovetenskapens hus finns tre hjärtstartare (defibrillatorer):
- Hus U, plan 2 (vid entrén till f.d. Geobiblioteket)
- Hus Y, plan 2 (mellan sal Y20 och Y21)
- Hus S, plan 2 (vid entrén till hus S, mittemot vaktmästeriet)
Arbetsmiljö, lika villkor och trakasserier
Stockholms universitet ska präglas av en säker, utvecklande och hållbar arbetsmiljö. Alla anställda och studenter ska behandlas likvärdigt och på ett respektfullt sätt. En god och hållbar arbetsmiljö förutsätter att vi alla aktivt deltar och tillsammans skapar en inkluderande verksamhet som gynnar oss alla. Lika villkor är ett samlingsbegrepp för att främja lika rättigheter och möjligheter för alla anställda och studenter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.
Arbetsmiljöansvar
Det är prefekten som har huvudansvaret för arbetsmiljön på institutionen.
Lokalt råd för arbetsmiljö och lika villkor
På institutionen finns en lokalt råd för arbetsmiljö och lika villkor som arbetar med arbetsmiljöfrågor och tar fram handlingsplaner (som sedan beslutas av institutionsstyrelsen). Rådet består av följande personer:
- Katrin Lindroth (ordförande)
- Susanna Blåndman
- Maria Damberg
- Erik Hansson
- Martina Hättestrand
- Jerker Jarsjö
- Stefano Manzoni
- Johan Skantz
- Julia Wagner (doktorandrepresentant)
- Två studentrepresentanter
Arbetsmiljöombud/Skyddsombud
På institutionen finns ett arbetsmiljöombud, Erik Hansson.
Arbetsmiljöombudet/skyddsombudet är de anställdas företrädare i arbetsmiljöfrågor och de har till uppgift att värna om en god arbetsmiljö.
Enligt arbetsmiljölagen (AML) ska arbetsmiljöombudet vaka över skyddet mot ohälsa och olycksfall, delta vid planering av nya eller ändrade lokaler, anordningar, arbetsprocesser, arbetsmetoder liksom vid planering av användning av ämnen som kan medföra ohälsa eller olycksfall. Arbetsmiljöombudet ska också delta vid upprättade av handlingsplaner inom det systematiska arbetsmiljöarbetet. Arbetsmiljöombudet har rätt att under sin arbetstid arbeta med arbetsmiljöfrågor.
Felanmälan
Fel på belysning, möbler, utrustning, dörrar, lärosalar, ventilation:
Kontakta vaktmästeriet, geoservice@geo.su.se
Fel på datorer, skrivare eller kopiatorer:
Kontakta IT, it.natgeo@su.se
Lokalbokning, schema, utrustningsbokning
Vilka lokaler är lediga eller bokade idag? Se "dagens schema".
Mötesrum och utrustning
De flesta salar i Geovetenskapens hus kan bara bokas för de institutioner som har sina övriga lokaler i byggnaden. Undantaget är Nordenskiöldsalen som Fastighetsavdelningen ansvarar för. Bokning av Nordenskiöldsalen sker via TimeEdit som för andra centralt administrerade salar. Alla frågor som rör Nordenskiöldsalen hänvisas till Serviceportalen eller Servicecenter.
Bokning av mötesrummen Navarino-, Tarfala- och Ymer-rummet sker via TimeEdit och görs av dig själv. Gå in på "Personal" via TimeEdit-länken nedan. Där hittar du även bokningen av datorer och surfplattor.
För övriga lokaler, t.ex. undervisningslokaler, och schemaändringar kontakta lokalbokningen via e-post till lokaler@natgeo.su.se.
Schema för kurser
För att få schemat att hamna i TimeEdit och för att få lokaler bokade till ditt kursschema, använd gärna ett schemaunderlag i Excel. Skapa ett schemaunderlag för kursen och skicka sedan till lokalbokningen. Viktigt är att ange kurskod, annars kan schemat inte bokas in.
Vill du ha en schemamall att utgå från, ladda ner föregående schema från TimeEdit. Spara mallen på din egen dator innan du börjar ändra. Du behöver inte lägga någon energi på att göra schemaunderlaget snyggt eftersom utseendet på schemat ändå är ett annat när det är publicerat på webben.
När schemat är inlagt i databasen, får du tillbaka en länk, en genväg, till schemat. Kontrollera och meddela eventuella felaktigheter. Länken kan sparas som bokmärke/favorit i webbläsaren. Den är alltid aktuell och behöver inte ändras även om schemat ändras. Studenter får schemat via denna länk inför kursstart. Schemat finns också automatiskt i Athena. Undvik att skriva ut eller spara som pdf, eftersom schemat då riskerar att bli inaktuellt.
Institutionens undervisningslokaler
Institutionen för naturgeografi förfogar över följande undervisningslokaler:
Lokal | Antal platser |
U26 | 36 |
U29 | 50 |
U36 | 36 |
U37 | 36 |
Y23 | 36 |
Högbomsalen | 61 |
DeGeersalen | 108 |
U30 (datorsal) | 16 |
U31 (datorsal) | 20 |
U32 (datorsal) | 16 |
U33 (datorsal) | 20 |
T229 (datorsal) | 20 |
U14 (hydrologiskt/geomorfologiskt lab.) | |
T105 (jordartslab.) | |
T110 (mikroskoplab.) |
Utöver dessa finns också följande lärosalar i Geovetenskapens hus (med notering om vilken institution/enhet som har hand om drift och underhåll av salen):
- Y21, Y22 (Kulturgeografiska institutionen)
- U12, Y10, Y12, Y13 (Institutionen för miljövetenskap)
- U10, U13, U27, U28, Y11, William-Olssonsalen (Institutionen för geologiska vetenskaper)
- Nordenskiöldsalen, Ahlmannsalen, U11 (Fastighetsavdelningen/Servicecenter)
Miljöarbete
Universitetet är miljöcertifierat och följer kraven i miljöledningsstandarderna ISO 14001 och EMAS. Det innebär ett systematiskt arbete med miljöfrågan och miljöhänsyn är en del i vårt vardagliga arbete. Miljömålen för universitet är att minska den negativa miljöpåverkan och öka den positiva. Negativ påverkan uppstår när vi exempelvis reser i tjänsten eller inte tar miljöhänsyn vid inköp. Den positiva skapar vi när vi utbildar eller sprider kunskap i frågor inom miljö och hållbar utveckling.
Parollen ”det ska vara lätt att vara miljövänlig” är central för universitetets miljöarbete. Därför har vi samlat viktig information och bra länkar här:
Riskanalys i samband med tjänsteresor
För alla exkursioner och resor i tjänsten ska det i förväg göras en riskanalys.
Stödsystem
Athena
Lärplattformen Athena används för de flesta kurser. Dokumentation och guider för att använda Athena finns i Serviceportalen.
Urian
Länk till institutionens filserver "Urian". För behörighet till olika mappar och frågor om Urian, kontakta IT, it.natgeo@su.se.
Moodle
På vissa distanskurser används lärplattformen Moodle.
Primula
Primula är universitetets HR-system. Här kan du se lönebesked, ansöka om ledighet och semester, anmäla sjukfrånvaro, se anställningshistorik och anmäla bisysslor.
Kompassen, Intranät
Övriga stödsystem
På medarbetarwebben finns en lista med alla stödsystem.
Vem gör vad inom administrationen?
Teknisk-administrativ personal
För att forskaren ska kunna forska och sprida kunskap och läraren ska kunna undervisa, behöver vi kompetent administration & fungerande service.
En kompetent stödorganisation som utvecklar och bygger lärplattformar, analyserar ekonomi, underhåller lokaler och bygger kommunikationskanaler.
Ekonomi, HR, vaktmästeri, tekniker |
Administrativ chefKatrin Lindroth, katrin.lindroth@natgeo.su.se |
EkonomiadministrationFunktionsadress, ekonomi@natgeo.su.se Fakturor, utlägg & reseräkningar, friskvårdskvitton, projektadministration, lönekonteringar på projekt, Bolincentret, budget, forskningsansökningar, forskningsavtal, kontakt SU-förvaltning, upphandling & inköp |
PersonaladministrationSusanna Blåndman, susanna.blandman@natgeo.su.se Ledningsstöd, anställningsbeslut, timlöner (ej lärare), ledigheter, företagshälsovård, rekrytering, doktorandhantering, rumsplacering, allmänna personalfrågor |
Arkiv och diariumFunktionsadress, registrator@natgeo.su.se Diarienummer, arkivering |
Kommunikation/webbPressfrågor och kommunikation, malin.stenberg@natgeo.su.se NG:s hemsida, Athena, Kompassen, Moodle, NG:s sociala medier, filmning & redigering, Bildbanken, SUKAT |
VaktmästeriFunktionsadress (+ IGV), geoservice@geo.su.se Posthantering, nycklar & passerkort, namnskyltar, iordningsställande av rum & översyn korridorer, felanmälningar, support i lärosalar |
IT-administrationFunktionsadress, it.natgeo@su.se Support & inköp av all IT-utrustning, programvaror & mobiltelefoni inkl abonnemang, licenser, lagring- & licensservrar, support för datorlab samt teknik (ljud & bild) i hörsalar/lärosalar |
LaboratorieansvarigMartina Hättestrand, martina.hattestrand@geo.su.se Kemilabbet, Mikroskoprummet, Mikroskoplabbet, Oorganiskalabbet, OSL-labbet, Sjösedimentlabbet, labsäkerhetsansvarig, forskningsförråd, brandfarliga varor, kemikalier |
Grundutbildningen och forskarutbildningen |
Studierektor grundutbildningenFunktionsadress, studierektor@natgeo.su.se Huvudansvarig för våra utbildningar på grund- och avancerad nivå |
Studierektor forskarutbildningenHelle Skånes, helle.skanes@natgeo.su.se Huvudansvarig för forskarnivå |
StudievägledareFunktionsadress, studievagledare@natgeo.su.se Studieplanering för studenter, antagning, behörighetsfrågor, frågor om tillgodoräkningar, utbytesstudier |
StudentexpeditionernaHar hand om utskick och kontakt med studenter, registrering, hantering av tentamen, inrapportering av betyg. Det är fyra olika expeditioner, vem som hanterar vilka kurser, se kontaktsidan. |
TentavakterSophie Trygger, sophie.trygger@natgeo.su.se Ansvarig för bokning av tentavakter |
Schemaläggning/lokalbokningFunktionsadress, lokaler@natgeo.su.se Uppdaterar och handlägger scheman i TimeEdit, bokning av lokaler |
Kontakt
Under Vem gör vad inom administrationen? ovan hittar du viktiga kontaktuppgifter.
Senast uppdaterad: 19 juni 2024
Sidansvarig: Institutionen för naturgeografi