Program Lärarkonferens2024
Här hittar du hela programmet för Lärarkonferensen.
Dag: 14 mars 2024 Plats: Campus Albano
Printa och ta med om du vill ha det i handen under dagen.
Programöversikt Lärarkonferens2024 — meningsfullt lärande i tiden (222 Kb)
I övrigt hänvisar vi till programmet i digital form som är här nedan på webben, lätt att använda i mobilen!
Dagen börjar i Hus 2, ingången till vänster om Albanotrappan. Här i foajén finns garderob och registering. Registreringen är öppen mellan kl 8—9.
Hitta till Albano (google maps)
Översiktskarta Albano-området (1567 Kb)
Kartor över lokalerna i Albano-husen
Printa gärna och ta med till konferensen.
Albano hus 1, 2 och 4 Plan 2 (480 Kb)
Albano Hus 1, 2 och 4 Plan 3 (455 Kb)
Posterpresentationer i foajén under hela dagen
Hus 2, entrén intill registrering och garderob.
06 Forskningsbaserad språkdidaktik på webben för språklärare i skolor och på universitetsnivå (77 Kb)
08 Förstärkt arbetsmarknadsanknytning av masterutbildningarna i fysik (80 Kb)
38 Svaga länkar_pågående utveckling av distanskurser i naturgeografi (176 Kb)
Välkommen och keynote 9—10.15
Lokal: Hörsal 5 Hus 2
09.00—09.10 Välkomsthälsning. Astrid Söderbergh Widding, rektor
09.10—09.20 Välkommen CeUL och praktisk konferensinformation. Lotta Jons, projektledare för konferensen
09.20—10.15 *Keynote: Om studierelaterade relationers betydelse för meningsfullt lärande med Annika Fjelkner Pihl, Universitetslektor i pedagogisk utveckling i högre utbildning. Keynoten hålls på engelska.
Fika 10.15—10.40
Kaffe och smörgås.
Parallella sessioner 10.40—12.20
Rundabordssamtal
Lärosal 4 Hus 1 plan 2
(4) 04 Testing an approach for AI-proof online examination (75 Kb) 10.40—11.25
(50) 50 Uppföljning och effekter av rektors medel för kvalitetsutveckling av utbildning (77 Kb) 11.35—12.20
Lärosal 5 Hus 1 plan 2
(7) 07 Nybörjarkurser i språk – genomströmning och heterogena studentgrupper (77 Kb) 10.40—11.25
(9) 09 SI-verksamhetens positiva inverkan på kurser med låg genomströmning (82 Kb) 11.35—12.20
Lärosal 22 Hus 4 plan 2
(32) 32 Collective Remembering — redskap för speciallärarstudenter att synliggöra erfarenheter av... (106 Kb) 10.40—11.25
(42) 42 Positiva aspekter, möjligheter och utmaningar med Samverkansinlärning (83 Kb) 11.35—12.20
Lärosal 24 Hus 4 plan 2
(47) 47 Quality factors for grading criteria (73 Kb) 10.40—11.25
(18) 18 Erfarenheter av distansundervisning vid Fysikum (77 Kb) 11.35—12.20
Muntliga presentationer
Lärosal 7 Hus 1 plan 2
10.40—11.25
(2) 02 A novel format for active-learning lectures and seminars in undergraduate physics (79 Kb)
(34) 34 Building Bonds_The Role of Undergraduate Textbooks in Teaching and Learning Chemistry (79 Kb)
11.35—12.20
(28) 28 Rearranging equations for Physics reasoning_Implications for Physics Teaching and Learning (109 Kb)
(29) 29 Are these pictures real_The aesthetics of astronomical images and their educational consequences (81 Kb)
Lärosal 26 Hus 4 plan 2
10.40—11.25
(5) 05 Examining illegitimate use of Chat GPT in unsupervised evaluation tasks (78 Kb)
(3) 03 Avatarer, tankekollektiv och dialogiskt arbete: Pedagogiska redskap och kreativ examination i vet (80 Kb)
11.35—12.20
(20) 20 Reflektionshandledning som stöd för lärande och professionell utveckling – erfarenheter från... (81 Kb)
(11) 11 Metaforer som verktyg (79 Kb)
Lärosal 38 Hus 2 plan 3
10.40—11.25
(43) 43 Samverkan i form av små nätverk för universitetslärare, studenter och alumner — exempel... (77 Kb)
(39) 39 Samverkan mellan lärarprofessioner (82 Kb)
11.35—12.20
(46) 46 Hållbar utveckling inom fysioterapeutprogram i Sverige (79 Kb)
(48) 48 Stärka kopplingen mellan program och profession — ett exempel från Kandidatprogrammet i folkhälso (76 Kb)
Lärosal 39 Hus 2 plan 3
10.40—11.25
(44) 44 Autentiska examinationsformer_Studenter designar sina egna barnböcker (104 Kb)
(49) 49 "Kommer reflektera på tentan?" Inventering av färdigheter och examinationsformer för bättre... (82 Kb)
11.35—12.20
(37) 37 Digitalt lärande för alla — ett inkluderande studentperspektiv (81 Kb)
(45) 45 Studentdriven undervisning och igenkännande undervisning (101 Kb)
Workshoppar
10.40—12.20
Lärosal (ALC) Hus 4 plan 2
(19) 19 Hur kan man behålla sin akademisk integritet? (80 Kb)
Lärosal (ALC) Hus 4 plan 2
(36) 36 Strukturerade kollegiala samtal om studenters läsande och skrivande (80 Kb)
Lunch 12.20—13.20
Parallella sessioner 13.20—15
Rundabordssamtal
Lärosal 4 Hus 1 plan 2
(40) 40 Att ta fram digitala hjälpmedel för undervisning – ett_one hit wonder_eller början på ett... (81 Kb) 13.20—14.05
(17) 17 Språklig självvärdering for flerspråkiga studenter – ett sätt att öka förståelsen för... (81 Kb) 14.15—15
Lärosal 5 Hus 1 plan 2
(1) 01 Say what? Techniques for monitoring teacher talk in English medium instruction (84 Kb) 13.20—14.05
(33) 33 Improving the online classroom atmosphere using Gather (101 Kb) 14.15—15
Lärosal 22 Hus 4 plan 2
(21) 21 Från fältrapport till lärarporträtt – att förändra en skriftlig examinationsform på grundlärar... (77 Kb) 13.20—14.05
(23) 23 Seminarier som ett sätt att minska studenters stress för labb-rapporter (76 Kb) 14.15—15
Lärosal 24 Hus 4 plan 2
(24) 24 Meningsfullt lärande i Antropocen (79 Kb) 13.20—14.05
(41) 41 Studierektorn som pedagogisk ledare — möjligheter och utmaningar (80 Kb)
Muntliga presentationer
Lärosal 7 Hus 1 plan 2
13.20—14.05
(14) 14 Implementing a flipped-classroom, spaced-repetition course in Bioinformatics (79 Kb)
(10) 10 Advocating effective, inclusive, and career-spanning short-format training... (75 Kb)
14.15—15
(25) 25 Corpus-based understanding of foreign language texts for speakers of Swedish (107 Kb)
(31) 31 Tasks as a vehicle for increased student engagement with content (77 Kb)
Lärosal 26 Hus 4 plan 2
13.20—14.05
(13) 13 Flippad grammatik — effekter av ett pedagogiskt projekt (75 Kb)
(30) 30 Så blir kursen både student- och lärarvänlig — ett nytt kursupplägg för distansutbildning (75 Kb)
14.15—15
(27) 27 Tyst kunskap — en självstudiekurs (78 Kb)
Lärosal 38 Hus 2 plan 3
13.20—14.05
(22) 22 Högskoleseminariets asymmetriska kontrakt – några reflektioner (80 Kb)
(26) 26 Uppföljning av ett pedagogiskt ambassadörsprojekt om prestationsgrad och studieframgång (85 Kb)
14.15—15
(35) 35 Prestationsgrad och genomströmning i språkutbildningar_Varför hoppar studenterna av (82 Kb)
Workshoppar
13.20—15
Lärosal 20 (ALC) Hus 4 plan 2
(15) 15 Implementation of AI-tools in written language proficiency courses_What must be considered in... (81 Kb)
Lärosal 21 (ALC) Hus 4 plan 2
(12) 12 Skriva för att lära matematik och matematikdidaktik (105 Kb)
Lärosal 39 Hus 2 plan 3
(16) 16 Drama som innehåll och form — meningsfull universitetsutbildning i tiden (77 Kb)
Fika 15—15.25
Kaffe med chokladpraliner och frukt.
Paneldebatt om undervisning och AI 15.25—16.10
Lokal: Hörsal 5 Hus 2
Tid: 15.25—16.10
I panelen: Teresa Cerratto-Pargman, professor vid Institutionen för data- och systemvetenskap, Alexandra Farazouli, doktorand vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Martin Henkel, docent vid Institutionen för data- och systemvetenskap och Arnold Pears, professor, Lärande i STEM vid Kungliga tekniska högskolan.
Samtalsledare är Andreas Jemstedt, lektor och verksam vid Centrum för universitetslärarutbildning.
Hör vår frispråkiga och insiktsfulla panel samtala om:
- Möjligheterna med AI inom högre utbildning?
- Goda exempel?
- Vad behöver lärare och studenter lära sig för att detta ska få goda resultat?
- Hur det kommer påverka lärarnas relationer till studenterna?
- Panelen som vågar spå om hur AI kommer användas inom högre utbildning om 5 år?
Programändring
Ny keynote
*Keynote: Deliverativt ledarskap — att stärka kollegialitet och professionellt ansvar inom högre utbildning med Kristin Ewins, docent i engelska och föreståndare för Högskolepedagogiskt centrum vid Örebro universitet har utgått ur programmet.
Bidrag 42 har flyttats till Lärosal 5 Hus 1 plan 2 (tiden är densamma).
11.35—12.20 (42) RB Positiva aspekter, möjligheter och utmaningar med samverkansinlärning. Ulf Olsson Institutionen för data- och systemvetenskap, Sama Agahi, Filosofiska institutionen
Senast uppdaterad: 13 mars 2024
Sidansvarig: Centrum för universitetslärarutbildning