Program Lärarkonferens2024

Här hittar du hela programmet för Lärarkonferensen.

Dag: 14 mars 2024  Plats: Campus Albano

Printa och ta med om du vill ha det i handen under dagen.

Programöversikt Lärarkonferens2024 — meningsfullt lärande i tiden (222 Kb)

I övrigt hänvisar vi till programmet i digital form som är här nedan på webben, lätt att använda i mobilen!

Dagen börjar i Hus 2, ingången till vänster om Albanotrappan. Här i foajén finns garderob och registering. Registreringen är öppen mellan kl 8—9.

Hitta till Albano (google maps)

Översiktskarta Albano-området (1567 Kb)

Kartor över lokalerna i Albano-husen

Printa gärna och ta med till konferensen.

Albano hus 1, 2 och 4 Plan 2 (480 Kb)

Albano Hus 1, 2 och 4 Plan 3 (455 Kb)

 

Posterpresentationer i foajén under hela dagen

Hus 2, entrén intill registrering och garderob.

06 Forskningsbaserad språkdidaktik på webben för språklärare i skolor och på universitetsnivå (77 Kb)

08 Förstärkt arbetsmarknadsanknytning av masterutbildningarna i fysik (80 Kb)

38 Svaga länkar_pågående utveckling av distanskurser i naturgeografi (176 Kb)

 

Välkommen och keynote 9—10.15

Lokal: Hörsal 5 Hus 2

09.00—09.10  Välkomsthälsning. Astrid Söderbergh Widding, rektor

09.10—09.20  Välkommen CeUL och praktisk konferensinformation. Lotta Jons, projektledare för konferensen

09.20—10.15 *Keynote: Om studierelaterade relationers betydelse för meningsfullt lärande med Annika Fjelkner PihlUniversitetslektor i pedagogisk utveckling i högre utbildning. Keynoten hålls på engelska.

 

Fika 10.15—10.40

Kaffe och smörgås.

 

Rundabordssamtal

Lärosal 4 Hus 1 plan 2

(4) 04 Testing an approach for AI-proof online examination (75 Kb)  10.40—11.25

(50) 50 Uppföljning och effekter av rektors medel för kvalitetsutveckling av utbildning (77 Kb) 11.35—12.20

Lärosal 5 Hus 1 plan 2

(7) 07 Nybörjarkurser i språk – genomströmning och heterogena studentgrupper (77 Kb) 10.40—11.25

(9) 09 SI-verksamhetens positiva inverkan på kurser med låg genomströmning (82 Kb) 11.35—12.20

Lärosal 22 Hus 4 plan 2

(32) 32 Collective Remembering — redskap för speciallärarstudenter att synliggöra erfarenheter av... (106 Kb) 10.40—11.25

(42) 42 Positiva aspekter, möjligheter och utmaningar med Samverkansinlärning (83 Kb) 11.35—12.20

Lärosal 24 Hus 4 plan 2

(47) 47 Quality factors for grading criteria (73 Kb) 10.40—11.25

(18) 18 Erfarenheter av distansundervisning vid Fysikum (77 Kb) 11.35—12.20

Muntliga presentationer

Lärosal 7 Hus 1 plan 2

10.40—11.25

(2) 02 A novel format for active-learning lectures and seminars in undergraduate physics (79 Kb)

(34) 34 Building Bonds_The Role of Undergraduate Textbooks in Teaching and Learning Chemistry (79 Kb)

11.35—12.20

(28)  28 Rearranging equations for Physics reasoning_Implications for Physics Teaching and Learning (109 Kb)

(29) 29 Are these pictures real_The aesthetics of astronomical images and their educational consequences (81 Kb)

Lärosal 26 Hus 4 plan 2

10.40—11.25

(5) 05 Examining illegitimate use of Chat GPT in unsupervised evaluation tasks (78 Kb)

(3) 03 Avatarer, tankekollektiv och dialogiskt arbete: Pedagogiska redskap och kreativ examination i vet (80 Kb)

11.35—12.20

(20) 20 Reflektionshandledning som stöd för lärande och professionell utveckling – erfarenheter från... (81 Kb)

(11) 11 Metaforer som verktyg (79 Kb)

Lärosal 38 Hus 2 plan 3

10.40—11.25

(43) 43 Samverkan i form av små nätverk för universitetslärare, studenter och alumner — exempel... (77 Kb)

(39) 39 Samverkan mellan lärarprofessioner (82 Kb)

11.35—12.20

(46) 46 Hållbar utveckling inom fysioterapeutprogram i Sverige (79 Kb)

(48) 48 Stärka kopplingen mellan program och profession — ett exempel från Kandidatprogrammet i folkhälso (76 Kb)

Lärosal 39 Hus 2 plan 3

10.40—11.25

(44) 44 Autentiska examinationsformer_Studenter designar sina egna barnböcker (104 Kb)

(49) 49 "Kommer reflektera på tentan?" Inventering av färdigheter och examinationsformer för bättre... (82 Kb)

11.35—12.20

(37) 37 Digitalt lärande för alla — ett inkluderande studentperspektiv (81 Kb)

(45) 45 Studentdriven undervisning och igenkännande undervisning (101 Kb)

Workshoppar

10.40—12.20

Lärosal (ALC) Hus 4 plan 2

(19) 19 Hur kan man behålla sin akademisk integritet? (80 Kb)  

Lärosal (ALC) Hus 4 plan 2

(36) 36 Strukturerade kollegiala samtal om studenters läsande och skrivande (80 Kb)

 

Lunch 12.20—13.20

 

Rundabordssamtal

Lärosal 4 Hus 1 plan 2

(40) 40 Att ta fram digitala hjälpmedel för undervisning – ett_one hit wonder_eller början på ett... (81 Kb) 13.20—14.05

(17) 17 Språklig självvärdering for flerspråkiga studenter – ett sätt att öka förståelsen för... (81 Kb) 14.15—15

Lärosal 5 Hus 1 plan 2

(1) 01 Say what? Techniques for monitoring teacher talk in English medium instruction (84 Kb) 13.20—14.05

(33) 33 Improving the online classroom atmosphere using Gather (101 Kb)  14.15—15

Lärosal 22 Hus 4 plan 2

(21) 21 Från fältrapport till lärarporträtt – att förändra en skriftlig examinationsform på grundlärar... (77 Kb) 13.20—14.05

(23) 23 Seminarier som ett sätt att minska studenters stress för labb-rapporter (76 Kb) 14.15—15

Lärosal 24 Hus 4 plan 2

(24) 24 Meningsfullt lärande i Antropocen (79 Kb) 13.20—14.05

(41) 41 Studierektorn som pedagogisk ledare — möjligheter och utmaningar (80 Kb)

Muntliga presentationer

Lärosal 7 Hus 1 plan 2

13.20—14.05

(14) 14 Implementing a flipped-classroom, spaced-repetition course in Bioinformatics (79 Kb)

(10)  10 Advocating effective, inclusive, and career-spanning short-format training... (75 Kb)

14.15—15

(25) 25 Corpus-based understanding of foreign language texts for speakers of Swedish (107 Kb)

(31)  31 Tasks as a vehicle for increased student engagement with content (77 Kb)

Lärosal 26 Hus 4 plan 2

13.20—14.05

(13) 13 Flippad grammatik — effekter av ett pedagogiskt projekt (75 Kb)

(30) 30 Så blir kursen både student- och lärarvänlig — ett nytt kursupplägg för distansutbildning (75 Kb)

14.15—15

(27) 27 Tyst kunskap — en självstudiekurs (78 Kb)

Lärosal 38 Hus 2 plan 3

13.20—14.05

(22)  22 Högskoleseminariets asymmetriska kontrakt – några reflektioner (80 Kb)

(26) 26 Uppföljning av ett pedagogiskt ambassadörsprojekt om prestationsgrad och studieframgång (85 Kb)

14.15—15

(35) 35 Prestationsgrad och genomströmning i språkutbildningar_Varför hoppar studenterna av (82 Kb)

Workshoppar

13.20—15

Lärosal 20 (ALC) Hus 4 plan 2

(15) 15 Implementation of AI-tools in written language proficiency courses_What must be considered in... (81 Kb)

Lärosal 21 (ALC) Hus 4 plan 2

(12) 12 Skriva för att lära matematik och matematikdidaktik (105 Kb)

Lärosal 39 Hus 2 plan 3

(16) 16 Drama som innehåll och form — meningsfull universitetsutbildning i tiden (77 Kb)

 

Fika 15—15.25

Kaffe med chokladpraliner och frukt.

 

Paneldebatt om undervisning och AI 15.25—16.10

Lokal: Hörsal 5 Hus 2

Tid: 15.25—16.10

I panelen: Teresa Cerratto-Pargman, professor vid Institutionen för data- och systemvetenskap, Alexandra Farazouli, doktorand vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Martin Henkel, docent vid Institutionen för data- och systemvetenskap och Arnold Pears, professor, Lärande i STEM vid Kungliga tekniska högskolan.

Samtalsledare är Andreas Jemstedt, lektor och verksam vid Centrum för universitetslärarutbildning.

Hör vår frispråkiga och insiktsfulla panel samtala om:

  • Möjligheterna med AI inom högre utbildning?
  • Goda exempel?
  • Vad behöver lärare och studenter lära sig för att detta ska få goda resultat?
  • Hur det kommer påverka lärarnas relationer till studenterna?
  • Panelen som vågar spå om hur AI kommer användas inom högre utbildning om 5 år?
 

Ny keynote

*Keynote: Deliverativt ledarskap — att stärka kollegialitet och professionellt ansvar inom högre utbildning med Kristin Ewins, docent i engelska och föreståndare för Högskolepedagogiskt centrum vid Örebro universitet har utgått ur programmet.

Bidrag 42 har flyttats till Lärosal 5 Hus 1 plan 2 (tiden är densamma).

11.35—12.20    (42)  RB Positiva aspekter, möjligheter och utmaningar med samverkansinlärning. Ulf Olsson Institutionen för data- och systemvetenskap, Sama Agahi, Filosofiska institutionen
    

 

På denna sida