Symposium
Vart tredje år anordnar vi en stor konferens som riktar sig framför allt till lärare i svenska som andraspråk men också till skolledare och ämneslärare som undervisar flerspråkiga elever inom grundskolan, gymnasieskolan och sfi/vuxenutbildningen. Här möts forskare och praktiker. Till varje symposium ges det dessutom ut en antologi.
Varje symposium har ett tema som behandlar olika aspekter av ämnet svenska som andraspråk. Det kan exempelvis handla om didaktiska frågor, språkutveckling hos andraspråksinlärare, kulturella aspekter av språkinlärning eller bedömning av andraspråkskunskaper.
Under symposierna presenterar forskare och praktiker aktuell forskning inom området, samt erfarenheter och metoder från sin egen undervisning eller arbete. NC:s symposier är viktiga mötesplatser för alla som arbetera med och är intresserade av svenska som andraspråk, där man kan ta del av aktuell forskning och utbyta erfarenheter.
Symposium 2025: Skönlitteratur i ett andraspråksperspektiv
Vårt tionde symposium kommer att äga rum på Stockholms universitet, torsdag 8 oktober–fredagen 9 oktober hösten 2025. Vi är glada att vi denna gång kan ses fysiskt och ser fram emot många möten, samtal och givande utbyten.
Temat är skönlitteratur i andraspråksundervisningen. I begreppet skönlitteratur inkluderar vi muntliga berättelser, poesi och drama, liksom multimodalt berättande med film, bild och musik. Ett angelägt tema i tiden som vi hoppas ska engagera både deltagare och presentatörer.
Symposium 2022: Möjligheter till lärande – andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv
I oktober 2022 anordnade Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) sitt nionde Symposium, ett Symposium som för första gången var helt digitalt. Fler än 50 föreläsare bjöd på ett mycket varierat schema. Planarföreläsarna tog bland annat upp teman som empowerment, agens och multimodalitet.
Symposium 2018: Litteraciteter och flerspråkighet
11-12 oktober 2018 var det dags för Symposium 2018 vid Stockholms universitet. Temat för konferensen var Litteraciteter och flerspråkighet. Litteracitet är ett brett och mångfacetterat begrepp, och av central betydelse för oss som lärare i svenska som andraspråk. Symposium 2018 tog upp upp och utforskade teman som flerspråkig litteracitet, ämneslitteracitet, multimodal litteracitet, kritisk litteracitet och digital litteracitet. Vi bjöd in både forskare och praktiker – med undervisningen i fokus.
Några av de som föreläste på Symposium 2018 var Qarin Franker, Debra Myhill, Lise Iversen Kulbrandstad, Jennifer Rowsell och Michael Svendsen Pedersen. En del föreläsningar spelades in och kan ses i efterhand.
Läs mer om Symposium 2018 och ta del av inspelade föreläsningar
Symposium 2015: Flerspråkighet som resurs
Temat för Symposium 2015 var resurser och handlade om hur vi i vårt arbete kan utgå från elevernas erfarenheter, tankar, kunskaper och språkliga förmågor såväl som våra egna och kollegornas styrkor. Programmet var indelat i två spår som riktade sig dels till lärare inom grundskolan och gymnasiekolan respektive till lärare inom sfi och vuxenutbildningen.
Inom barn och ungdomsspåret uppmärksammade vi särskilt organisation och samarbete kring nyanlända i grundskolan och gymnasieskolan, språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt, litteracitet och yrkesprogrammen. Inom vux-spåret återfanns arbetslivsrelevant språkutveckling, vuxna språkinlärare med kort skolbakgrund, kärnan i uttalsundervisningen och digitala redskap som hjälpmedel inom sfi.
Flera av föreläsningarna vid Symposium 2015 spelades in. Lyssna på Ofelia García, Karen Schramm, Bosse Thorén, Andreas Fejes, Åsa Wedin, Anniqa Sandell Ring och Mikael Olofsson.
Läs mer om Symposium 2015 och ta del av inspelade föreläsningar
Tidigare symposier
Redan 1998 arrangerades det första symposiet i Aula Magna vid Stockholm universitet. Här nedan hittar du alla teman för symposierna mellan 1998 och 2012. I de flesta fall finns även artiklar från de antologier som givits ut i samband med konferenserna att ladda ner som pdf:er.
Symposium 2012: Lärarrollen i svenska som andraspråk
En självklar del av läraruppdraget i svenska som andraspråk (sva) är att ge flerspråkiga elever/studerande en undervisning som ger dem möjlighet att utveckla ett funktionellt språk utifrån sina egna behov och skolans krav. För detta krävs djupa kunskaper om svenska språket, om andraspråksinlärning, om språk- och kunskapsutveckling, men också en bred pedagogisk kompetens i att möta olika elevers/studerandes behov och förutsättningar.
Symposium 2012 hade tema Lärarrollen i svenska som andraspråk – Om att möta flerspråkiga elever i sin undervisning. Ett antal forskare och praktiker från Sverige, Storbritannien och Australien presenterade teorier och tillämpningar av språkutvecklande arbetssätt i ämnesundervisningen och kunskapsanknutet lärande i språkundervisningen.
Symposieboken 2012: Lärarrollen i svenska som andraspråk
Mikael Olofsson (redaktör)
Antologin innehåller artiklar som på olika sätt speglar lärarrollen i svenska som andraspråk och de frågor man möter som lärare i dagens mångspråkiga skola. Artiklarna behandlar språk och identitet, modersmål och tvåspråkighet, kartläggning av nyanlända elevers kunskaper, tvåspråkig matematikundervisning samt sfi-utbildning med olika inriktning och för olika målgrupper.
Inledningsvis ger forskaren Constant Leung utifrån en brittisk skolkontext sin syn på vilken kompetens som krävs hos en andraspråkslärare. Därefter diskuterar forskarna Inger Lindberg och Kenneth Hyltenstam situationen för flerspråkiga elever i den svenska skolan och ger förslag till hur en språkutbildning som bättre svarar mot elevernas behov skulle kunna organiseras. I artiklarna som följer skriver forskare, lärarutbildare och lärare om olika aspekter av kunskapsfältet svenska som andraspråk.
Antologin är tyvärr slut hos förlaget och därför finns artiklarna som nedladdningsbara filer. Observera att det är ett äldre tryck och att vissa figurer kan vara svåra att tyda.
Symposium 2009: Genrer och funktionellt språk i teori och praktik
Utmärkande för genrepedagogiken är dess betoning på en undervisning där eleverna får kunskaper om hur texter och språk formas av den omgivande sociala kontexten. Läraren har här den viktiga rollen att leda samtal om vad som utmärker olika texter i olika ämnen. Genrepedagogiken har setts som en väg att ge eleverna, inte minst flerspråkiga elever, goda förutsättningar att få tillgång till det så kallade skolspråket.
Symposieboken 2009: Genrer och funktionellt språk i teori och praktik
Mikael Olofsson (redaktör)
Antologin inleds med en introduktion till genrepedagogiken följt av en rad exempel, från utlandet och från Sverige, på genrepedagogiska arbetssätt i klassrummet – både med de yngsta barnen och med vuxna inlärare. Bland annat belyses språkets betydelse i skolans naturorienterade ämnen. I en avslutande artikel sätts genrepedagogiken in i ett bredare läs- och skrivsammanhang.
Antologin är slut hos förlaget, men artiklarna finns tillgängliga här nedan i pdf-format. Observera att det är ett äldre tryck och att vissa figurer kan vara svåra att tyda.
Symposium 2006: Bedömning av flerspråkiga elevers lärande
Symposium 2006 hade temat "Bedömning av flerspråkiga elevers lärande". Idag handlar bedömning alltmer om hur den kan hjälpa oss att utforma miljöer som främjar lärande för alla elever. Vilka faktorer är särskilt viktiga när det gäller flerspråkiga elevers skolgång? Hur kan bedömning ske i förskolan? Hur kan man använda bedömning i ett pedagogiskt syfte?
Symposieboken 2006: Bedömning, flerspråkighet och lärande
Mikael Olofsson (redaktör)
I antologin diskuteras utöver symposiets temaövergripande frågeställningar även:
- hur så kallad performansanalys kan hjälpa oss att bedöma ett andraspråk i utveckling
- vad som är utmärkande för "skolspråket" och hur adekvata språktest kan utformas
- de nationella proven och deras relation till ämnesbetygen
- validering av vuxnas kunskaper och kompetens
Artiklarna ger olika perspektiv på vad bedömning i en flerspråkig kontext kan innebära och vänder sig till alla dem som arbetar eller kommer att arbeta i skola och vuxenutbildning.
Boken är slut hos förlaget, men artiklarna finns tillgängliga i pdf-format. Observera att det är ett äldre tryck och att vissa figurer kan vara svåra att tyda.
Symposium 2003: Goda miljöer för språk- och kunskapsutveckling
Symposium 2003 med temat "Goda miljöer för språk- och kunskapsutveckling" var Nationellt centrum för svenska som andraspråks tredje symposium. I symposieantologin, Arena andraspråk, belyses temat ur olika aspekter i tio artiklar av forskare, lärarutbildare och lärare.
- Hur ser det omliggande samhället på mångkulturalitet?
- Vad innebär ett interkulturellt synsätt i undervisningen?
- Hur kan arbetet i förskolan, grundskolan och vuxenutbildningen bli språk- och kunskapsutvecklande för flerspråkiga elever?
Boken är slut hos förlaget, men artiklarna finns tillgängliga i pdf-format. Observera att det är ett äldre tryck och att vissa figurer kan vara svåra att tyda.
Symposium 2000: Ett andraspråksperspektiv på lärande
I september 2000 anordnade Nationellt centrum sitt andra stora symposium, med temat "Ett andraspråksperspektiv på lärande". Under symposiet medverkade föreläsare som representerade forskning, didaktik och praktik. De medverkandes presentationer har sammanställts i antologin Symposium 2000 – ett andraspråksperspektiv på lärande. Tillsammans ger de en god bild av den stora komplexitet som kännetecknar barns, ungdomars och vuxnas lärande ur ett andraspråksperspektiv.
Boken är slut hos förlaget, men artiklarna finns tillgängliga i pdf-format. Observera att det är ett äldre tryck och att vissa figurer kan vara svåra att tyda.
Svenskan i tiden – verklighet och visioner
Vid Nationellt centrums invigningssymposium i Aula Magna i oktober 1998 föreläste en rad framstående forskare, pedagoger och lärarutbildare om svenska som andraspråk och svenska för invandrare ur olika aspekter.
Uppsatser i anslutning till föreläsningarna har samlats i boken "Svenskan i tiden - verklighet och visioner". Antologin är slut hos förlaget men några artiklar har scannats in och finns nedan i pdf-format. Observera att det är ett äldre tryck och att vissa figurer kan vara svåra att tyda.
Innehåll
Monica Axelsson: Framgång för alla. Från att inte kunna till att inte kunna låta bli att läsa
Sally Boyd: Vilken svenska behöver man för att undervisa i den svenska skolan idag?
Björn Hammarberg: Den pre-avancerade inlärarsvenskan ett naturligt språk?
Margareta Holmegaard: Språkmedvetenhet och ordinlärning Lärare och inlärare reflekterar kring en betydelsefältsövning i svenska som andraspråk
Kenneth Hyltenstam: Svenska som andraspråk – universitetsämne utan forskningsorganisation och utan forskarutbildning
Gisela Håkansson: Svenska som förstaspråk och som andraspråk. Likheter och skillnader
Britt Kotsinas: Engelska i svensk slang
Eija Kuyumcu:Att fastna i utbildnings- och åtgärdskarusellen? – Hinder och möjligheter för utbildning av lågutbildade vuxna invandrare
Inger Lindberg och Ingrid Skeppstedt: Ju mer vi lär tillsammans – rekonstruktion av text i smågrupper
Kerstin Nauclér: "...sen det blev svårare och svårare" – om turkiska och svenska barns socialisation inför skolstarten och deras läsförståelse i år 4
Kerstin Nordenstam och Ingrid Wallin: "Vi kanske inte har nåt gemensamt" – Invandrarflickor på den nya gymnasieskolan
Gunnar Tingbjörn: Svenska som andraspråk – ett ämne i tiden
Åke Viberg: Svenskt OrdNät – Lexikon på dator som modell för ordförrådet i hjärnan hos infödda talare och andraspråkstalare
Margareta Westman: Har svenska språket en framtid?
Kontakt
Senast uppdaterad: 17 juni 2024
Sidansvarig: Nationellt centrum för svenska som andraspråk